söndag 28 november 2010

Näsvikens Bröd på Julmarkanden

Igår var det julmarknad i Strömsund och naturligtvis var jag med där med mitt bröd. Förutom olika matbröd så bakade vi lite hårt bröd för att prova. En sort, Evas knäcke med massor av olika slags frön sålde slut snabbt. Så det får vi baka mer av!!

En annan storsäljare var Vaniljstubben, likadan bulle som på bilden men jag gjorde dem avlånga. Fylld med en massa godsaker, så jag hade kunnat haft många fler.

Det roliga var att prata med alla människor, och höra vad de tycker om brödet. Många är så positiva! Men det känns som om det är en prövoperiod för det är mycket som ska fungera: surdegen ska vara livfull och fräsch, nya ugnen ska testas, mina rutiner för att baka hundratals bröd på en dag.. .

Ikväll ska jag baka saffransbröd till oss själva för det har inte hunnits med ännu. Så på bilden är fjolårets lussebullar. Jag måste också städa bageriet för det hanns inte med innan vi for till julmarknaden. Dagarna är lite för korta, tycker jag... men vi har iallafall fått upp lite adventljusstakar och snögubben lyser upp ingången till bageriet, så lite adventsstämning finns det allt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jättekul ! Bullen ser supergod ut !
Bakade i går mjuk pepparkaka med färska lingon; ett brunkebergsrecept och den blev god.Gjorde även myntatryfflar från Brunkeberg och så gott. Ska snart göra slut med jobbet efter lång och trogen vänskap så jag håller på att fixa ett avskedsfika med lite överraskning. det är bara 14 dagar kvar snart.
Hoppas valparna mår bra !
kram gittan