tisdag 15 december 2009

På besök hos bagarn

Jag har tur som har ungdomarna som tar hand om mig när jag åker till storstan. I söndags kom sonen och systersonen och hämtade mig på hotellet vid Älvsjömässan och så åkte vi till Söderbergs Bageri i Hägersten. Som ni ser på fönstret har det funnits sedan 1939 men sista året med ny ägare.

Mattias Wallmark heter ägaren och också bagaren, och här på bild finns hans nya fina ugn. Tänk om man hade en sån!! Som tur var kom vi när mesta bakandet var överstökat för dagen, för bageriet var väldigt litet och vi ville inte vara i vägen.


Men det kommer även en morgondag och degar måste förberedas och vändas. Här en deg som veks ihop och sedan skulle in i kylen för att bli bröd dagen efter. Brödet får mycket mer smak på det viset. Mattias är med i baklandslaget och ska till Paris på WM i vår. Så ni förstår att hans bröd smakar mycket!!


Sedan kommer brödet hit ut i butiken. Butiken som har kvar sin charm ifrån ursprungsdagar.



Vi gjorde så gott vi kunde att följa anvisningarna som stod på skyltarna. Förutom att vi provsmakade på flera olika slags bröd.
Tack för att jag fick komma på besök och
Lycka till på WM!

1 kommentar:

eva sa...

Med lite mer träning så bakar du nog snart som Mattias.
Det blir nog att åka dit och prya!!