onsdag 23 juni 2010

Anagram i solskenet

Första änglatrumpeten som blommar i år!
Idag roade jag mig med anagram i solskenet. (Ja faktiskt så sken solen och det var riktigt varmt och skönt. ) Jag hade problem med några medan vissa var lätta. Kolla om ni kan lista ut dem, en ledtråd är att det handlar om språk.
  1. KONCEPT UTSER (Ofta efter interjektion)
  2. SKÄNDAR ELDEN (annat än franska i Bryssel)
  3. KRAMAT MIG (språkets skelett)
  4. TJURA SILON (frågar först och skriver sedan)
  5. DROSKOR (där nycklar öppnar för ord)
  6. MULATÅG (talas till och med i triftonger)
  7. FATALA BEN (läser inte alls)
  8. VIT KEDJA (kan göra substantivet lite roligare)
  9. OM PENNOR (ett nytt sådant är hen)
  10. SANK FAR (köksversionen är inte rumsren)
  11. GLAD JULAR (ser till att lat blir lättja)
  12. DRICKSEN BET (håller ihop ord mellan raderna)
  13. BÄSTE KORV (de behövs för att skriva ord)
  14. LIDA STOR (en bok som hjälper dig att stava)
  15. HYCKLAS (sliten och ofta använd)
  16. SKITER LAVAR (ger ord åt andra)
(Om ni behöver så skriver jag ut facit senare.)
Gnugga geniknölarna!

1 kommentar:

Grindelunda sa...

Hejsan!
Det är kul att du följer bygget både på bloggen och IRL :)

Vi håller tummarna för att det inte ska regna allt för mycket. Men det är nog ingen fara för virket. Själva byggnationen är ju luftig nu, och kommer det regn så blåser det strax torrt.

Spännande anagram-klur du har på gång. Men nu måste jag klippa gräsmattan här i Ström, så kluret får vänta.
Ha en skön midsommarhelg önskar Gunilla