tisdag 20 oktober 2009

Lunch en ledig dag

Vilken härlig soppa det här blev!
Som vanligt läser jag inga recept... utan jag tycker det är lättast att ta det man har (inte säkert att det blir gott alla gånger). Idag hade jag tänkt att göra en kasslergratäng, men det visade sig att jag hade så lite potatis att jag började inventera kylskåpet efter andra råvaror som kunde användas.

Hittade ett vitkålshuvud som säkert legat där några veckor, några rödbetor och lite linser. Så det åkte i pannan med kycklingbuljong, lök och en skvätt vin. Och på slutet rörde jag i lite kassler. Ojjj, vad gott det blev!


Och med en klick creme fraiche smaksatt med pepparrot och en bit bröd så var min lunch helt perfekt.
Nu kan jag lugnt fortsätta med att vara ledig....

4 kommentarer:

HWITA DRÖMMAR sa...

Soppan ser mycket god ut, brödet också! Här blev det Tacos-rester till lunch..nu ska jag plugga lite ..tenta snart..ser framemot att få den avklarad..sen ska jag ta det luuuugnt ett tag:D

fast då blir det nog att jag påbörjar massa roliga projekt hemma istället..hmm jaja har iaf provat att baka surdegsbröd för första gången i helgen. Det blev riktigt gott så det måste jag fortsätta med!

Ha en fin dag! Kram

gittan sa...

Vilken kanonsoppa du fick till; ser jättegott ut.

Jag har upptäckt rödbetan igen och det är tur för det är ju jättegott.

Tycker också det är gott att rosta den i ugnen med andra rotsaker.

ha det i höstmörket

gittan sa...

Hej !
Hur gör du när du kommenterar i Elins blog ?
Jag brukar använda namn till dig och Maria men det har ju inte Elin så jag kan inte kommentera i kontona som hon har.

Barbro sa...

Gittan- Jag använder mitt googlekonto. Du får skaffa ett sådant. Det är kul å se vad hon gör där nere. Skulle ni åka dit snart?