lördag 10 oktober 2009

Städdag

Idag var det städdag i trädgården och alla arbetskrafter behövs.

Jag kommer ! Vad ska göras?


Vi satte in alla gamla trälådor i växthuset. Där står nu bara vinrankan och nektarinträdet kvar.


Den snöiga soffan sattes in. Här blir det gott om plats att sitta och fika i vinter.



Så där ja,... nu är växthuset vinterstädat. Lite jobbigt att nu behöva vänta så länge innan det blommar och grönskar i trädgården igen.



Ok, finns det något mer att göra?



Vad händer hos grannen?



Vi spanar åt alla håll, men det verkar som om allt är klart.



I dammen råder också vintervila.



Och medan allt jobb gjordes satt Vilma i lugn och ro och tittade på.
Hon sparade krafterna till kvällspromenaden.





9 kommentarer:

ittan sa...

Ser ut som ni har snö;lite tidigt !
Fast kallt är det ju här också men ingen snö än. Idag var det fint på golfbanan men imorgon kommer det regn sägs det.
Tur att du får så mycket hjälp i trädgården ! De är för söta !
Det är ju en del att plocka med när allt ska klippas och in på vinterförvaring; som sagt känns trist att det är så långt till vår.

Idag har jag bakat ur Brödboken och det blev skållat havrebröd..5 st limpor. Jag gillar den här boken för det är inte krångliga recept och gott blir det.

Ska du med till Cape Town en vecka ? Vi får bo hos Elin och Marnie i deras flotta lägenhet som har allt t.o.m torktumlare.
Det ser väldigt vackert ut där de bor vid stranden vid universitetsområdet. En bil har de också och åker omkring i; fast det tycker jag är lite läskigt då det är vänstertrafik. De verkar ha fullt upp med arbetsuppifter i sitt foskningspojekt " Escape ".
Ha det bra i helgen !

Barbro sa...

Idag spelade de golftävling på snöklädd bana här, men Lasse avstod faktiskt.

Tyvärr kan jag inte följa med men du får hälsa så mycket!!

Katarina sa...

Ny sida den va snygg,ja hundarna är ju oxå snygga men det kan jag ju inte skriva varje gång.
Ha en skön helg det ska jag.
Hällsa så gott!!

HWITA DRÖMMAR sa...

OJ har ni redan fått snö! hundarna är för goa, vilka personligheter och så olika dem är! Du har bra hjälp i trädgården:)! Imorgon tror jag att min surdeg är klar..den har stått några dagar och börjar lukta rätt "surt" nu..så imorgon ska jag prova och baka.. valnötsbröd tror jag det blir..eller solrosbröd..:)

Ha en fortsatt skön helg!

Ingela på fröst sa...

Lite avundsjuk blir jag ;) Snö redan... jo jag brukar vilja att hösten ska vara lång och soligt vacker men i år har vi fått "björn på ön" och jag känner av en viss björnfrossa. Den enda frossa jag vill ha är en björn med frossa och som då behagar att gå o lägga sig så att jag kan få ta skogen i besittning igen. Jycken (och katten!) är bra trött på matte efter samma runda dag ut o dag in!
Vilket härligt växthus... måste leta igenom din blogg efter fler bilder på det.
Lev väl!
Ingela

gittan sa...

Vilken underbar bild du lagt in som " header " !! Nya möjligheter med nya kameran !
Det är en rudbeckia men vilken ?
Jag skulle vilja måla den i olja på en liten tavla om det är ok ???
Om du har det latinska namnet vore det kul för då kan jag skriva det på tavlan.
Jag har en ny layout på min hemsida www.vallmoart.com om du vill kolla.
Ha en skön söndag !

Elin sa...

Hej hej!
Fina bilder! Och roligt att hundarna hjälper till att städa. Inte illa må jag säga :)
Kul att du skrivit i min blogg. Jag kommenterade just till dig på Facebook om min blogg, men du visste ju redan om den såg jag nu. Roligt att så många i släkten bloggar tycker jag!

Barbro sa...

Gittan, klart du får måla den. Jag har fler bilder också. Jag kan skicka dem till din mail om du vill. Den heter Echinacea purpurea Green Envy.

Ingela, vi har också haft björn i trakterna så jag förstår dig.

Maria, hoppas att surdegsbrödet blev bra, Den här helgen har jag faktiskt inte bakat!!

gittan sa...

Ja skicka gärna mera bilder till mailen på dina fina solhattar/rudbeckia; tror du haft några röda också.
Ha det !