fredag 16 juli 2010

Pionfrossa del 1

Vilket pionår det blir i år. Jag räknade knopparna som fanns i trädgården igår och kom fram till att det var ca. 206 stycken som väntar på att slå ut. Och en del har börjat idag och går man nära så slår den underbara doften emot en.

Som synes på bilderna är det inte bara jag som gillar pioner utan både flugor och myror älskar dessa blommor.



Knoppar, knoppar


Den här sorten heter Louise van Houtte.


Knopparna till vanlig vit bondpion i mängd.



och här har en slagit ut.




Den här fluffiga vit-rosa pionen heter Peacher.





Jag bröt av en kvist och tog in och det doftar söt persika här inne, mmm...
I sommar ska jag ta in och torka fler sorter, lite lyxkänsla faktiskt.



Jag avslutar med en liten fråga, ser ni vilka sorters pelargoner jag har tagit sticklingar av? Sex sorter ser man blommorna av här.



1 kommentar:

gittan sa...

Lyckans ost med så mycket pionknoppar !
Till nästa sommar ska jag ha minst två nya pion plantor !
Minns att jag torkat pionknoppar och då slår de ut så fint !
Ha det bra !