lördag 6 juni 2009

Nationaldagen

Trädgårdshunden har påbörjat en lärlingsutbildning här i trädgården. Han blev nog inspirerad när bror trädfällare var här och tog ned en massa träd. Han har startat i lite mindre skala för här på bilden kan ni se hans arbete som arborist. "Trädet" var ett New Zealand Christmastree som inte var så stort men ändå hade en tydlig stam. Men trädgårdshunden ansåg nog att jag var dåraktig som trodde att trädet skulle klara sig här, så han ansade det ganska tvärt ,får man säga, och troligtvis växer det ut till en buske sedan. Tyvärr fick han inga ovationer som bror trädfällare fick, för trädgårdshunden aviserade inte sin fällning.


Han och hans medhjälpare ansar också rododendronbusken vid slänten. Den börjar bli lite yvig så jag har börjat förstå att arboristen tycker att vi ska ta ned den en bit.

Jag sparar kvistarna i vattentunnan för att se om blommorna slår ut.


Eftersom mina arbetare i trädgården jobbar så bra kan jag vara inne och baka vildjästbröd av olika slag. Vildjästen började bli gammal och trög så det var bäst att baka bort den. Igår gjorde jag Bröd Paysanne ur Heds Brödbok och det var ganska fast deg så det gick att skära mönster i bröden. Gott och saftigt!

Nu håller jag på med ett dinkelbröd som det egentligen inte ska vara någon vildjäst i men jag ska se hur det blir.

Lasse har golftävling idag på Strömsunds GK och även imorgon. Ni kan titta in på deras hemsida och se aktiviteterna framöver.

Ja det var våra aktiviteter på Sveriges nationaldag, och inte en flagga så långt ögat når... men vi vågar inte ha någon flaggstång, man vet aldrig vad arboristen tycker om den!

3 kommentarer:

Anonym sa...

På bageriet bjöds det på Pavé med smak av Citron och Koriander. En riktig höjdare vill jag lova! Ryktet säger att Björn har hälsat på Näsviken.

Lena undrar exakt var T möte Bjen?

Ps. Lena hälsar att lilltösen är rätt söt. ds.

/HKJ

Anonym sa...

Extremt söt säger hon.. /HKJ

Barbro sa...

Vad är Pavé??

Jo, björnen kom gående vid campingen i riktning mot golfbanans första tee. Tobbe var på väg hem och då kom han/hon ca. 7 meter framför honom. De tittade på varandra i 1/2 minut och sedan gick de vidare.
Och inte kom han sig för att ta ett kort...

Jag förstår att hon är extremt söt och alldeles underbar!!!