fredag 22 maj 2009

Mull och regn

Jag har kompost som jag har börjat fylla upp rabatterna med. Den innehåller fortfarande en del bitar som inte förmultnat men jag tror att det är mumma för växterna ändå. Den har en härlig mörk färg och luktar gott. Tyvärr gillar min trädgårdshund också att böka runt i den här jorden...


I en av pallkragarna har jag dagis för olika slags liljor. Mest vita krolliljor för de växer snart överallt, men även en del rosa. Nu har jag också börjat ta reda på små bebisar av en rosa lilja som blommar lite senare på sommaren. Jag vet inte vad den heter för den kom med i jord från mammas rabatter.


Regn ,regn ... jag nästan längtar efter det för det är så torrt i jorden. Det kom en liten regnskur idag och då samlads dessa fina små regndroppar i bladen på svavelpionen.


Samma pion men i ett annat ljus och då syns den mörka ådringen i bladen mycket bättre.



Idag bakade jag ett äpplebröd som blev saftigt och syrligt. Gott, gott.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Barbro :) Vilken härlig blogg du har..den ska jag genast lägga till favoriter. Tackar för inlägget hos oss, och jag kan lugnt säga att Diva växer...och en illbatting inomhus..jag ska ta mig i kragen och åka ner på Måndagkväll..hon behöver verkligen träffa folk och hundar.
Ha de gott så ses vi // Mvh Carina !!

Maria i Hammerdal sa...

Jag tror jag måste göra ett besök hos dig och få lite trädgårdsinspiration...cendecit

gittan sa...

Vilka fina bilder på svavelpionen och dropparna.
Ser framemot att komma upp och njuta av alla dina fina växter; i början juli så det är inte så långt dit.
Ska bli spännande se hur vi ska klara oss i torpet med 0 vatten men el finns iallafall och det finns någon slags ugn så jag kanske kan baka.
Idag har jag säkert tagit upp 1000 maskrosor !!
Men det finns lika många kvar !