söndag 12 juli 2009

Karusell-och växthusvända

Det har varit Dundermarknad i helgen och vädermässigt har det varit ömsom sol ömsom regn. Vi var ned en stund igår och de små hundarna gillade inte karusellerna. Hade de inte varit kopplade hade de sprungit hem till Näsviken igen.

Sonen åkte däremot karusell på kvällen och då blir man trött dagen efter och måste vila sina ben.


Under soffan hittade jag YoYo som måste fått sig en släng av trötthet också, dagen efter karusellerna. För att inte drabbas av den allmänna tröttheten gick jag en växthusrunda.



och tittade närmare på de läckra knopparna av pelargonen Rococo. Både ludna och fluffiga.


Letar man efter kontraster så blir det bra att titta på P. gibbosum, knutpelargonen, för den är verkligen knotig och inte ett dugg fluffig.



Jag går vidare in i tomatodlingen och där börjar det hända saker. Det har gått såååå långsamt, men nu börjar iallafall vissa plantor att visa upp frukt. Men någon skörd blir det nog inte förrän i augusti.



Rosmarinen har jag skördat flitigt och den blir bara kraftigare för varje klippning.



Fikonträdet har stora och fina blad, men tyvärr har fikonen ramlat av. Det blev nog för tvära kast i temperaturen antar jag. Nu finns det en massa småämnen till fikon på det.



Här går jag förbi 3 våningar med hänghybriden Solo som har klarröda blommor.




Lådan som har innehållit äpplen transporterade ända från Australinen står nu i mitt växthus. Men papperet har visst fått sig en släng av tidens tand.




Eller kan det vara en annan tand som har naggat ...
Rundan är slut för den här gången och nu ska jag invänta Tobias och Max som varit i Alfta på hundutställning. Max var nytrimmad så de hade inte förväntat sig så mycket men över telefon har jag hört att han blev placerad femma i öppen klass där de var 12 stycken. Så de var nog ganska nöjda ändå. Nu har han nog finfin päls till utställningen i Svenstavik i augusti.



1 kommentar:

Maria i Hammerdal sa...

Tack för rundvandringen... undrar när jag ska komma mig för att komma och kika på riktigt... i morgon kanske...?