måndag 6 juli 2009

Massor och enstaka

Nu har högsommarblomningen börjat och vissa blommor blommar i massor. Det här är skräphögen i skogen som ståtar i blått och lila just nu.

Pilörten är seg till en början men så skjuter den fart och blommar massivt i toppen. En underbar solitär.


Betonikan är vacker när den blommar, men vill gärna tränga ut andra växter, så den får sig en släng av spaden emellanåt.


Den rosa krolliljan har kommit igång nu hos mig och visst är den fin. Jag bytte till mig den mot några vita för några år sedan.



Pionerna svämmar över av knoppar i år. Några har börjat blomma och de andra sätter igång nu, så vill ni se och lukta på pioner är helgen som kommer en bra tidpunkt.



Även lågväxande växter kan ha blommor "en masse". Det här är en gul sedumsort som sprider sig villigt.



Den vita krolliljan är helt otrolig. Jag har nog en miljon...?



Men även enstaka blommor är vackra, här har första vita rosenskäran blommat.



Natascha Sinton har slagit ut. En fuchsia som brukar bli full med blommor.


Och det här är den första blomman på min "Strömsund", vit snöbollsbuske. Jag har haft den flera år och nu äntligen börjar den blomma.



2 kommentarer:

HWITA DRÖMMAR sa...

Ja, jag hörde att ni kommer neråt landet. Det var en bra idé tycker jag! Det är givet med tårta då! Jag har hittat ett recept i Lantliv på jordgubbstårta, det kan vi testa då!

Ha dé

gittan sa...

Hej från Backe; imorgon kommer vi och beundrar alla skönheter !!!