fredag 10 juli 2009

Provbak

Eftersom en av sönerna har glutenintolerans så har jag alltid bakat bröd till honom, och naturligtvis försökt variera det efter bästa förmåga. Nu har jag även provat att göra surdegsbröd av glutenmix. Och det måste ju bli fusk (jäst) eftersom det inte finns något gluten i surdegen.

På bilden är det solrosbröd som blev ganska neutrala i smaken, kanske lite syrliga men inte så smakrika. Tidigare gjorde jag ett korgbröd med brödkryddor och det hade bra tuggmotstånd för att vara ett glutenfritt bröd. Det är bara att fortsätta att pröva sig fram, sonen ska köpa Jyttemjöl idag så ska vi se om det brödet blir annorlunda. Det är ett glutenfritt mjöl som en kvinna vid namn Jytte tog fram.

Jag ska åka till Backe och titta på min systers konstutställning i ett torp i Sunnansjö. Vackert namn!

Inga kommentarer: