lördag 30 januari 2010

Jobb

En lördag kan man ju tillbringa så här också... läsandes lyrikuppgifter som mina elever har skrivit. Ibland blir bara rättningshögen för stor och jag gjorde det misstaget förut att jag väntade med att rätta tills alla lämnat in uppgiften. Med resultat att högen var tjock (många ambitiösa elever) och att de fick vänta onödigt länge på att få kommentarer.

Nu har de skrivit dikter, haiku, bildspråk och hexameter. (Iliaden och Odyssén är skriven i hexameter.) Det sistnämnda är att skriva i en viss takt och rytm, och det tycker många är svårt. Exempel på hexameter:


Tänk om jag hade ofantligt mycket pengar och ugnar
Baktanken vore att satsa på bullar och knapriga skorpor
Rättandet flög då iväg genom bröddoften, Åh, vilken lycka!


Kallt idag men ändå snöigt och mulet... så varför inte ha en innedag med elevernas tolkningar av Gunnar Ekelöfs dikt Eufori utspridda på köksbordet.

3 kommentarer:

gittan sa...

Kul jobb du har; det var länge sen man rättade tentor nu !

Annika Christensen sa...

Kul när man trivs med sitt jobb.
Kul med flitiga elever.
Ha en skön kväll
Annika

Elin sa...

Vad spännande det måste vara att rätta allas arbeten! Inspiration liksom! Hexameter tycker jag också är svårt. Nästa gång vi ses får du gärna ge mig en snabbkurs i det :)