söndag 24 januari 2010

Söndagens oliver

Oliverna hamnade i brödet. Jag jobbade som de riktiga bagarna i natt, upp klockan 3.00 och fixade bröd... men sedan la jag mig igen. För det var inte för att jag ville vara uppe med tuppen och baka bröd utan anledningen var att jag insåg att brödet skulle jäsa lite längre.

Och istället för att kasta bort degen, eller grädda ett ojäst bröd, så fick bröden stå i garaget och jäsa klart. Skorpan hård och knaprig och inkråmet segt och gott, passade perfekt till köttfärssåsen idag.

Nu börjar det bli dags att tänka på fröer inför sommaren, men jag har insett att här kommer det inte att bli någon plant iår. Jag får köpa de plantor jag behöver i växthuset senare och sedan har jag vallmo-, ringbloms- och rosenskärafröer som jag kan slänga ut lite här och där. Det blir nog fint får vi hoppas.

Inga kommentarer: