lördag 9 januari 2010

Matte

Den här boken fick jag i julklapp av maken. Den kom någon vecka efter jul eftersom han var tvungen att beställa den från England. Boken är jättefin, tjock, har nästan inga bilder men innehåller mängder av tips och recept. Hamelman var Captain of Baking Team USA 1996 i WM i bakning och nu både undervisar han och bakar.

Här finns anvisningar hur man knådar brödet, viker det och skär eller klipper det i olika mönster. Och sedan finns det en mängd olika slags mjölsorter i USA som jag inte har en aning om vad det är på "svenska", t.ex

Bread flour
Whole-wheat flour
Medium rye flour
White flour
White pastry flour

Och dessutom är det jättekul för recepten står i lb (pounds) and oz (ounces). Så det krävs en del omräkning till kilo och gram och det glädjer ett mattesnille som mig. OBS! Ironi...

Men jag har min lediga dag på tisdag så jag ska nog försöka mig på något av recepten då... men först måste jag rådfråga min amerikanska kollega om mjölsorterna.

5 kommentarer:

gittan sa...

Denna får bli överkursen för mig...inväntar dina resultat..som omväxling bakat ur senaste Femina idag och det var ett smidigt och " gott recept ". Be maken om ett ex av tidningen.
Det var lite annorlunda än de andra surdegarna..här skulle man hälla en kopp vatten över brödet när man satte in det... ikväll vet vi hur det blev
kram och må så gott

Barbro sa...

Det låter spännande! Jag får väl höra om det blev bra.

Hur går det med nedräkningen?
Själv börjar jag jobba imorgon...
Ha det så bra

gittan sa...

Surdegen var lite trött tror jag så jäsningen blev inte riktigt som jag trodde men nu har jag en ny surdeg som farit över alla breddar då råkade glömma den i brödskåpet ovanför kylen...whiiih
Brödet är gott om även lite platt..ska baka resten av recepten med den nya degen.
Ja nu är det c:a 11 mån och 3 veckor kvar...känns och låter väl konstigt

gittan sa...

Kollade du på Växthusträdgården tv- programmet från England - kul program om ekologiska trädgårdar där de hävde hur mycket hästgödsel som helst i grönsakslanden; är visst väldigt bra. Jag brukar slänga på ungefär en Ica kasse...men nu ska det bli ändring !!

gittan sa...

Ursäkta men programmet heter Värdshusträdgården då det är en stjärnkock som skaffat lantkrog och ska använda växterna i sitt "hushåll"