lördag 23 januari 2010

Nytt mattebröd

Nu börjar jag få ordning på matematiken och det känns inte så struligt att räkna ut mängderna. Igårkväll blev jag sugen på valnötsbrödet i Hamelmans bok så jag började glatt röra ihop surdegen... och upptäckte att rågmjölet fanns det inte mycket av inte. Hmmm ... vad göra?

Grovt dinkelmjöl fick bli ersättare och det fungerade alldeles strålande. Surdegen jäste finfint under natten och jag satte degen imorse. Den fick sedan jäsa medan jag promenerade med några av hundarna. Två fina bröd gräddade jag före middagen och snabbt fick jag en beställning :)) så det levererade jag till Målarvägen. Och när jag åkte därifrån hade jag toppengott hårdbröd med mig hem!! Och 20 kg mjöl från Saltå Kvarn.

Nu är rågmjöl inköpt så nästa gång jag ska baka valnötsbröd blir det med rågmjöl för det blir säkert ännu godare.

Nu väntar efterrätten, chokladpudding gjord på pulver (Lasse är inte direkt nöjd) men ibland får man improvisera lite...

Ha en fortsatt skön helg!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Jag riktigt känner hur det luktar gott.
Hm undra vad jag kan lämna för att få mej ett bröd.
Det tål att tänkas på;))

gittan sa...

Ser hur gott ut som helst; du är en riktig bagare !!

eva sa...

Ja jag kan verkligen intyga att hon är en riktig bagare!!Brödet var jättegott och vi har ätit upp varenda smula.
Tur man har syrran på nära håll.Hade tänkt avhålla mig från bröd ett tag, men det går ju inte när man får chans på detta goda bröd!!