lördag 24 januari 2009

Efterrätt


Äppelpaj med vaniljsås till efterrätt är inte dumt, och speciellt den här är toppengod. Kanske inte så nyttig förstås...
Blanda 175 gr smält smör med 3 dl mjöl, 1/2 tsk bakpulver, 1 dl socker och en gnutta salt. Det blir ganska smetigt men täck en pajform och ställ in i kylen en stund.
Jag fyllde med äpplen skurna i ganska stora bitar och sedan strödde jag ca 1 dl havregryn, lite socker och kanel över. Överst lägger man några skivor smör. Lättast är det att hyvla med osthyvel.
In i ugnen, 200 grader ca. 25 minuter. Lägg över folie om den måste stå lite längre. Den kan behöva det om man har stora äppelbitar.
Egentligen kan man fylla den med vilka godsaker som helst, jag gjorde också en med hallon/mango (en sån där låda från frysdisken), den kryddade jag med lite ingefära. Men jag har inte smakat ännu, den är lite för varm . Det går också att göra den mer nyttig förstås, använd grövre mjöl eller kanske dinkelmjöl. Ta mindre smör och blanda istället i kesella, det har jag gjort ibland.
Matpajer är jag inte så förtjust i men just efterrättspajer slinker gärna ner. Så nu ska jag provsmaka......

2 kommentarer:

Tobias sa...

Pajen var god. Tack, Tack.

eva sa...

Lycka till med din blogg.
Det blir spännande att följa.
Eva