fredag 30 januari 2009

Fredag hela dan

Idag trodde jag att jag skulle kunna briljera med ett fantastiskt gott brödrecept här och visa upp vackra bröd. Men ack, ack vad jag bedrog mig....

Morgonen började med att jag hämtade surdegen från toagolvet, (ja, den låg i en bunke kanske jag måste säga) och slängde ihop en deg. Jag lämnade disken och tog en tur med hundarna på isen. Ingen lång tur för det var ganska kallt. Väl hemkommen stod disken kvar och degen var i kylen.

Jag hade slagit ihop flera recept och tips från erfarna bagare och trodde att det skulle bli lyckat. Men jag anade nog ganska snart att det här blir ingen succe. Visst jäste de men inte med schvung och visst höjde de sig i ugnen men inte speciellt anmärkningsvärt. Jag var på väg och slänga dem men Lasse tyckte att jag skulle skiva dem och prova att rosta dem. Så med en massa smör blir de kanske bra...


Men skam den som ger sig nu står det en annan bunke och puttrar, jag hoppas att den puttrar, på toagolvet. Till den ska jag inte använda Specialvete med fibrer för det var ingen höjdare. Det blir dinkelmjölet från Saltå som Eva köpte istället. Sedan kom jag på att jag behövde en bakspade att skjutsa in brödet med så det beställde jag från Hus-modern. Det blir nog bättre skjuts då!!

Nu är Lasse på väg till Arlanda och imorgon flyger han vidare till Malaga. Göran och Ulf är också med och har de lika stor packning som Lasse hade så får de hyra en lastbil för att få med allt. De ska till El Rompido i sydvästra Spanien och spela golf i 1 vecka. Och jag hoppas att inte väderprognosen stämmer för den har sagt att det ska regna hela veckan där nere. Monica och Urban är redan där nere och blir nog överraskade när de får besök.

Lasse har lovat att komma med en reseberättelse senare.



Tobbe och jag har burit ut en del möbler på altanen nu så vi får se om Lasse känner igen sig när han kommer hem...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej !
Jah blir riktigt avundsjuk på Lasse som får golfa i Spanien - själv kom jag just hem från Loka Brunn där jag slagit golfbollar i deras golfhall - kul men vill ut på banan!!!
ha en skön lördag! Gittan