onsdag 28 januari 2009

Surdeg och russinjäst



Bakning är en otrolig terapi, det vet alla som sysslar med sånt.
Bilden visar mina vörtlimpor som vi tuggade i oss i jul.

Jag bakar helst matbröd och vetebullar för det ska vara något att bita i. Nu har jag inte bakat matbröd på några veckor så det känns som om det måste bli imorgon. Och så lämpligt då att både rågsuren och vetesuren är klara. Jag gjorde nya för de hade stått för länge utan matning och var helst stendöda.

Surdegsbakning har jag inte hållit på med så länge, hösten 08, och det var Jan Hedhs bok Bröd som gjorde att jag började. Jag köpte den på rea för några år sedan men tyckte nog mest då att den verkade krånglig, det var så många konstiga moment, men jag har nog mognat tror jag. (som en riktig surdeg...) Krånglig var den ju inte bara man planerar sin bakning. Sedan hittade jag flera trevliga bakbloggar och recept. T.ex. Martins blogg (se blogglistan till vänster) där jag fått många tips på gott bröd. Han håller på att skriva en brödbok som ska komma till hösten, spännande.

Idag köpte jag hem en massa russin för jag ska prova att göra en russinjäst. Vildjäst kallas det också, man kan använda torkade aprikoser eller äpplen och det ska fungera lika bra. Jag återkommer med resultatet... vilket det än blir.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Gittan sa; kommer det goda vörtbrödet från i julas..det passar väl lika bra nu till en god cheddar..
jag jäser just nu två surdegsbröd som jag bakat med ny 5 dagars nygjord surdeg..kan inte tycka att annat bröd är gott när jag börjat göra dessa tingestar..kram

Barbro sa...

Det sista åt vi upp förra veckan. Det hade legat i frysen men var hur gott som helst.

Annika Christensen sa...

Visst kommer det en vår - hos alla.
Tro det eller ej så kom det lite snöflingor när jag var ute och gick med mina björnar.
Trevlig helg
Annika