lördag 8 augusti 2009

En varm dag

Idag var det varmt redan tidigt på morgonen så jag förstod att det skulle bli saltbortfall, eller avdunstning kanske passar bättre. Sagt och gjort, jag inhandlade chips och skumbananer och vips hade jag återställt saltnivån. Jag begriper inte hur det går till men fungerar gör det!


1998 bodde vi i ett hus i södra Spanien under 6 veckor. Där på innergården fanns ett träd som jag aldrig hade sett maken till förut. Senare förstod jag att det var en änglatrumpet.
Framför vårt köksfönstret växer den här änglatrumpeten, och den verkar ta efter sin spanska kusin. I år har den ställt till det rejält... för den har vuxit så våldsamt så jag vet inte om jag kan ta in den i vinter. Blomningen har kommit igång sent, men nu börjar de spricka upp.


Närbild på en av de stora blommorna.


Sonen fick agera längdmått, han mäter ca 1.90 så änglatrumpeten är över 2 meter. Tobias hade tagit på golfkepsen och var på väg till Storsjöbygdens golfbana.
Vandrarna har kommit till en ort som heter Castrojeriz och där skulle de laga mat tillsammans med några andra ikväll. Idag hade det bara varit 15 grader på morgonen och blåst hårt. Som tur var hade de medvind!
De har nu avverkat ca. 25 mil av den 80 mil långa vandringen, och de verkar må bra förutom Daniels trasiga fötter.



3 kommentarer:

gittan sa...

Att skumbananer återställer saltbalanden visste jag inte !
Denna vecka har det varit varmt här och då har jag tagit mig en sillbit och det funkar också !
Vilken pampig änglatrumpet..hörs det några fanfarer från den kanske ..:)
Imorgon ska jag gå till jobbet om jag minns rätt är semestern slut..njut av dina lediga dagar !!

Agneta sa...

Hej! Nu har jag hittat till er blogg! Så mycket underbara blommor du har! Jättefina bilder!
Vi ses snart på någon utställning!

karin sa...

Hej, vilken fin blogg du har!
Kul att få titta in i din trädgård med hundar, man och söner.
Vilken pampig änglatrumpet! Själv har jag bara en liten rabatt med perenner och några pallkragar med sommarblommor och lite lök och så där. Odling i liten skala roar mej liksom att se och njuta av andras odlarglädje.
Tack för titten och må så gott.
Karin N-A
ps. det var din grannfru E som tipsade mej om din blogg.Är det ok om jag länkar till dej?