torsdag 13 augusti 2009

Fanfar

Den här änglatrumpeten blommade aldrig i fjol men iår ger den igen tusenfalt. Det är annan form på de här blommorna jämfört med de gula som jag visade tidigare.

Upp genom änglatrumpeten växer kornvallmon. Den har fått bra stöd där och skydd mot blåsten. En härlig röd färg är det på dem.

De här rosa vallmona har däremot inget stöd utan ligger nästan efter marken, men blommar vackert ändå. Jag försådde massor med vallmofrön och det var bara jobbigt när jag skulle plantera ut dem eftersom de hade växt ihop till en grön matta. Jag satte en bunt här och en bunt där, sedan glömde jag nästan bort dem. Nu sprider de blomfröjd lite varstans och det är jag glad över.


En påse bönor fick jag av syster i våras, men de hamnade sent i jorden. Några plantor satte jag i växthuset och några ute. Och så här ser de ut nu. Jag vet inte vilken slags bönor det är men de på bilden mäter ca 15 cm och är ganska tunna. De går att äta råa men jag ska prova att tillaga dem också.
Men i övrigt är skörden dålig i växthuset i år, för varken tomater, paprika eller chili verkar hinna mogna. Inte många iallafall... Som tur är mognar faktiskt minigurkan bra och en del stora squasch har också tagits in. Men det gäller att äta med andakt för så högt kilopris som det blir på mina grönsaker skulle jag aldrig betala i affären!!



2 kommentarer:

gittan sa...

Vilka fina bilder på dina fanfarer !
Och visst är det kul med kornvallmon som faktiskt blommar hela sommaren och ända in i september. Men jag får ju hålla efter alla kapslarna.
Tomater och gurka verkar nu ha bestämt sig för att det är dags att börja mogna här.
Det mognar olika gula mindre och större tomater, jag tror också jag fått hjärtformade röda, rosa lite ovala, tiger kommer också nu. Gott !
Synd att det inte hinner mogna i samma takt hos dig..men än är det väl inte för sent..kan ju bli en varm höst får vi hoppas.

Här är det regn idag och jag har roat mig efter jobbet med att baka knäckekex och päronmarmelad från recept i tidningen Lantliv ..finns så många inspirerande idéer i den tidningen.
Och nu har jag två vinbärslimpor på gräddning; recept från pain de martin. Kul att använda vinbären till något..kram gittan

Barbro sa...

Jag måste införskaffa Lantliv det verkar gott med päronmarmelad.