tisdag 29 september 2009

Bakrapport

Idag har jag bakat en del från Helene Johanssons bakbok. På bilden finns 2 ståtliga Ost-och Jalopeñobröd. De gräddas i form så de blir höga och fina. Och jalopeñon var stark så brödet blev hett!! Det är durummjöl i och det kanske är därför som brödet är segt med bra tuggmotstånd.

På morgonen gräddades 5 Sesam och linfröbröd, och det blev också mycket gott även om det inte höjde sig så mycket. Och som kronan på verket, pricken över iet, eller vad man nu ska säga gräddade jag små supergoda Parmesankex. De måste ni bara prova!! Goda med pålägg och goda utan pålägg...

Imorgon tar jag med rubbet till jobbet för vi på språk har fikat på eftermiddagen.


Vera är trött ikväll. Vi räknar dagar nu... hon är i förlöp och förhoppningsvis i höglöp i helgen. För då åker vi till Norge och träffar en snygg chowekille. Mer om det när det är klart.


God natt på er, nu ska jag packa kex.(om det är några kvar)

4 kommentarer:

Katarina sa...

Då förstår jag att man måste vara kamad och snygg.

Hon är ju värdens snyggaste de har jag ju sagt förut ;)

gittan sa...

Kul att du också bakat från helenes bok; det såg fint ut.
Jag gjorde pain blanche och det blev tre fin bullar.
Jag satte en vetesurdeg när Eva var här och äntligen blev den klar så jag kunde baka.
Många fina recept i den där boken som jag vill pröva och parmeankexen ser så goda ut och de är de också säger du som provat.
Lycka till säger jsg med Vera och ha det bra i kylan; här nu 2 gr så frosten kommer.

Anonym sa...

När jag läser din blogg blir jag JÄTTESUGEN på allt bröd. Kan tänka mig söndag med "Kanelbullensdag" Nu är vi tillbaka från resan till Bayern, toppengolf, toppenväder, toppenmat o Weissbeer och dessutom trevligt umgänge.
Håller tummarna i helgen!!
Kramar till alla
Vivianne

Anonym sa...

Vad spännande med parning! Vem vet den kanske är avklarat redan;) Om inte så håller jag tummarna för att allt gåt bra. Ska hålla utkik här så får man väll veta hur det gått. Lycka till!!

//Ulrika