torsdag 10 september 2009

Böcker jag läser just nu

Jag har väntat hela sommaren på en bakbok som min favoritbakbloggare har skrivit. Men den dröjde... En dag när jag gick rundan på bokhandeln upptäckte jag en bakbok som Johansson skrivit, men den här Johansson hette Heléne och var bagare på Brunkebergs bageri som jag tror ligger i Stockholm. Och till min glädje var det en toppenbok med bra instruktioner för både nybörjare och mer vana bagare.

Heléne berättar om fördegar och surdegar på ett enkelt sätt och visar bra bilder på bl.a. bakteknik. Och det blir absolut inte för proffsigt. Sedan får man recept på allt ifrån Sillabröd, baquetter, Brunkans svartbröd, vetetortillas till korvbröd och lingondinkel.

Väldigt trevligt sällskap med jättefina bilder!


Så en dag kom maken hem på lunchen med den bok jag väntat så länge på. Jag hade sett bild på den innan så jag visste att Martin skulle finnas på framsidan. Hmm... 2 bakböcker som Johanssons gjort nästan samtidigt och båda författarna fanns med på framsidan... olika bokförlag med trenden kanske är att visa upp de leende bagarna.

Den här boken var lite mindre och enklare kändes det som. Martin är ingen yrkesbagare utan han arbetar på tidning och bakar hemma av brinnande lust. Dessutom bloggar han och har fått pris för det. Han har bara recept på surdegsbröd, och det tar ju lite tid, eller rättare sagt så måste man planera sitt brödbak lite. Men han har också bra instruktioner, bl.a på hur man startar en surdeg och hur man sedan håller den vid liv.

Här kan man baka potatislimpa, Gotlandslimpa, sportlimpa, durumpizza eller varför inte kanelbullar med surdeg. Boken ger inte riktigt samma mysiga känsla, bilderna är sådär, men jag vet att recepten är toppenbra.


Libris som ger ut psalmböcker och biblar har nu gett ut en bok som heter Påtår. Vad tror ni att den handlar om? Jo, Kyrkkaffe! Något som jag är uppväxt med. Mina första 12 år bodde jag på Församlingshemmet i Backe och i nedervåningen var det kyrkkaffe nästan varje söndag. Och min kära mamma var det som bakade och kokade kaffe. Så nog vet jag hur kyrkkaffe ska vara!

Boken Påtår berättar historier från många olika församlingar landet runt och även från olika delar av världen. Det är verkligen mångfald i den här boken och sprängfylld av recept kan jag lova. Vad sägs om nötknutar, kyrkkaffekaka, Margits vinbärskaka, Spetskaka, syjuntans delikatess eller prästgårdens pepparkaka med saffransglasyr.

Eller kanske de sega chokladrutorna som jag bakde i tisdags:
250 g smör
1 l havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl ljus sirap
5 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Smält smöret i en stor gryta och rör ned övriga ingredienser. Det blir en smulig deg. Platta ut den i en pappersklädd långpanna och grädda i 175 grader tills den tar lite färg. Den stelnar och blir seg när den svalnat. Skär den i rutar när den är ljummen.
Ät och njut!!



Sedan har vi den här lilla vackra boken. Bodil Malmstens nya bok, med silverfärgade pärmar, grovt papper och väldigt speciella bilder. Den berättar om hennes liv från maj 2007-april 2009 och hon berättar både dråpligt och lyriskt.


Och var man kan köpa de här böckerna förstår ni säkert, www.karamellen.uis.se

6 kommentarer:

gittan sa...

Ja nu har du fått lite att bita i så att säga och vad gäller kyrkkaffe så tror jag vi vet vad det är...jag har ju tom serverat på såna tillställningar tycks jag minnas.
Trevliga böcker, kanske ska jag handla den där Brunkeberg på Karamellen. Visste inte att det fanns en nätbutik på Karamellen.

Hoppas du sitter uppkrupen med en kopp te och någon av favoriterna och njuter i sensommarkvällen.

eva sa...

Jag kan ju köpa boken på Karamellen och ta med mig den när vi åker till Karlskoga om 14 dagar.

elin sa...

Tack för boktipsen. Jag har varit lite sugen på Martins bok då jag tyckt hans blogg varit inspirerande. Surdegsbakning är roligt!

Hans sa...

Brunkebergsbageri ligger just bredvid mitt jobb. Så jupp det ligger i S-holm. /Hans

Anonym sa...

Jag har varit och handlat på Brunkebergs bageri - jättegott bröd.
Margareta

gittan sa...

Toppen Eva om du vill göra det; hade tänkt fråga dig men så tänkte jag att du har fullt upp och ja du vet...
Barbro för övrigt måste jag säga att de sega chokladrutorna går då inte av för hackor: vilket godis; det ska jag förstås också baka.

ha det !