torsdag 9 april 2009

Blommor, slask och bröd

Jag köpte några Kungsängsliljor för de är så rutigt söta och så har de fint latinskt namn: Fritillaria meleagris. De står inte så länge inne men de är fina idag. Sedan måste jag hitta en bra plats ute till dem. De ska växa fuktigt tror jag.
Det finns vita också men jag tycker de lila schackrutiga är finast. Namnet meleagris betyder pärlhönefläckigt. Man tror att Olof Rudbeck d.ä. tog in dem till Sverige och botaniska trädgården i Uppsala på 1600talet och sedan spreds de. Namnet Kungsängslilja har den fått från den plats den hittades på: Kungsängen utanför Uppsala.

Calandivan kunde jag inte heller motstå med sina påskgula blommor. Plantan var otroligt kraftig och stor, och lyser upp i snöyran och slasket.

För nu är det slaskigt och hundarna blir smutsiga. Idag gick Vera, Vilma och jag en promenad på Rotnäset. Innan hade vi varit till syster och bytt bröd. Jag fick ett valnötsbröd bakat av världsmästarbagaren Mattias (se länk Söderbergs bageri) och de fick ett sesambröd bakat av amatören Barbro. Bytt, bytt kommer aldrig igen...
YoYo hade dragit igång larmet på bilen medan vi var ute så det tjöt som bara den! Han och jag promenerade lite på samhället men missade påskparaden för kärringarna hade redan flugit iväg.




3 kommentarer:

eva sa...

TACK snälla för det goda brödet vi fick!!!!!!DET VAR SÅ HIMLA GOTT.
Ni som läser detta skulle ha fått smaka,oh ni skulle känt smaken på den hårda skorpan. Mmmmm.
Mattias gör jättegott bröd ,men det gör du också Barbro.
Kjell vill gå på kurs hos Barbro.
Härligt, då kanske vi får gott bröd också.........?

gittan sa...

Visst är kungsängsliljorna fina..jag har några i rabatten på baksidan.
Spännande med era brödbyten och att det är så gott...jag tror mycket på surdegen och den långa jästiden.
Snön hos er från igår verkar ha gått hädan och nu blir det fina dagar.
Önskar alla en jätteskön påsk !

Annika Christensen sa...

Forsatt trevlig påsk. Är lite sen med hälsningen men bättre sent än aldrig.
Älskar kungsängsliljor!
Ha det gott
annika