måndag 13 april 2009

Favorit i repris


Den här morotskakan har blivit en favorit hos mig. Om det blir något över brukar jag ställa hela kakan i frysen och när den stelnat går det lätt att skära i skivor som åter ställs i frysen. Då har man lämpliga bitar att ta fram när suget kommer.


3 ägg vispas med 3 dl socker vitt och pösigt.

3 1/2 dl mjöl blandas med 2 tsk bikarbonat, 2 tsk kanel och 2 tsk vaniljsocker. Det rörs sedan ned i äggsmeten.

Skala och riv morötter, du behöver 4 1/2 dl. Det rör du ned i smeten växelvis med 1 1/2 dl solrosolja.
Häll allt i en smord och bröad 2 litersform och grädda ca. 50 min, 175 grader.

Medan kakan svalnar vispar du ihop 200 gr. philadelphiaost, 100 gr smör (som du haft framme en stund så att de tär mjukt), 1 1/2 tsk vaniljsocker 0ch 6 dl florsocker. Det ska vara riktigt luftigt och fluffigt. Vår elvisp håller på att gå sönder så det var precis att jag fick ihop den här kakan!


Dela kakan i 2 bottnar och bred ut ca. 1/3 av fyllningen på den undre bottnen (säger man verkligen "bottnen"??) och resten garnerar man hela kakan med.


Till sist strör du kokosflingor på kakan, så mycket du tycker om.

Kaffe smakar mycket bra till! Så det tar vi med till Backe.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Den såg god ut synd att det va så mycke annat i dag,fast det blev ju mer till er.

gittan sa...

Denna kaka måste jag också prova...ser jättegod ut. Ska skriva av receptet bums !