torsdag 2 april 2009

Timmen börjar bli sen...

... och det beror på att min ugn är för liten... eller det beror på att jag inte skulle ha gjort iordning en deg när jag samtidigt skulle på massage... massagen var skön, tack Linda!

Iallafall så kom jag på att jag hade en levain (en typ av surdeg) i kylen som legat ett tag, så jag stökade lite med den i morse. Och la tillbaka den i kylen eftersom jag skulle på jobbet. Efter att ha varit på ryckig koppelpromenad med Vilma och YoYo så blandade jag levainen med lite olika mjölsorter jag hade hemma(vete special, gammal rågsikt, fullkornsdinkel) och vatten + salt. Det fick sedan stå i 2 1/2 timme medan rygg och axlar knådades.

Det är bra att låta degen jäsa i plastlåda för det är bara att vända upp och dela i bitar. Jag brukar dela i 2 men nu gjorde jag 4 bröd och det blev trångt så den sista gräddas just nu. De sprack en del i sidan och det beror nog på att jag inte gjorde nog djupa snitt. Så det sista snittade jag nästan ända till botten. Återstår att se om det blir någon skillnad... återstår 15 minuter innan det ska tas ut och jag är trött nu.
God natt

Fredagmorgon:
Djupa skåror ska man skära i bröden förstår jag nu, för den sista limpan höjde sig bättre och sprack inte i sidorna. Blev snyggare alltså, men smaken var densamma.

1 kommentar:

gittan sa...

Bröden med vildjäst blev kanon och jättegoda..tack för tipset.
Maria får med sig jäst för hon vill också baka Levainbröd.
Det blev ju också lite över så det skulle jag kunna hiva i och göra något grövre bröd tänkte jag...ha det bra i vårluften