tisdag 17 mars 2009

Äntligen

Nu är äntligen omplanteringen klar av pelargonerna och fuchsiorna. Och för första gången på, kan det vara 5 år, så har jag under 100 st. Där ser ni, man kan komma ur habegär...

Så nu var det läge att sätta lite surdeg, en rågsurdeg gjorde jag iordning. Och idag provade jag för första gång att göra vildjäst. Russin blandat med vatten och honung, som nu står i badrummet eftersom golvet där är varmt. Det ska skakas nån gång ibland och om 4 dagar ska det ha bildats bubblor i burken och då ska man kunna använda det som jäst.


4 kommentarer:

Katarina sa...

Sånna burkar vill ja oxå ha.Bara så du vet;-)

Visst måste du väll använda jäst oxå till degen.

Barbro sa...

Burkarna är köpta på Dollar, men om det är innehållet du menar så kan man fixa det i vilken burk som helst...

Man kan använda lite jäst, t.ex. 10 gr i en deg, eller bara vildjäst.

Katarina sa...

Nja det va ju tom burken jag menade jag vill nog ha jäst som jag vet funkar.

Anonym sa...

Hur orkar man sätta om 100 pelargonier undrar jag som satt om 10 -15 och det var rekord för mig...men de är ju fina så jag förstår att man inte vill att de ska stå där i någon torr och torftig jord utan få det bästa..
kram