onsdag 4 mars 2009

Bussresa och nådaskott

Sista bussen gick 22.10 ifrån Östersund igår och den hann jag med. Det var några fler som ville hem, man hejade på en del och resten registrerade jag knappt för trött var jag. Och jag somnade in fort och vaknade med ett ryck 23.15.
Hammerdal! Mhhmm, den här resam går fort tänkte jag och somnade om. Jag förstod att jag skulle vakna när vi svängde in på busstation i Strömsund.

Och vaknade gjorde jag för busschauffören började bromsa och bussen krängde oroväckande... (men vi var inte vid busstationen) sedan kom en hård smäll och så blev allt tyst... i ungefär en halv sekund. Vad var det? En älg? Renar??? Det visade sig att det var en älgkalv som hade blivit påkörd och den låg kvar på vägen. Bakbenen hade brutits, stackarn vad han måste ha lidit!

Sedan blev det en väntan eftersom vi måste stanna där tills en jägare kom. Vi var inte många kvar nu på bussen, grabbarna som druckit öl på O´Learys, en kille med kamera, några unga tjejer och P och Y. En sådan här gång blir det naturligt att börja prata om både det ena och andra. På något sätt känner man, eller känner man igen varandra.

Det var inte mycket trafik men några susade bara snabbt förbi... som tur var hade grabbarna flyttat älgen annars hade det blivit en olycka till. Kan tilläggas att det var dimmigt inatt. Ja, jägaren kom och med honom fick älgen nådaskottet. Skönt!

Jag ringde hem men Lasse hade redan åkt för att hämta mig, och telefonen låg hemma så han fick sitta 1 timme och undra vad som hade hänt.

Sensmoral:
Ha alltid bälte på dig när du åker buss för då behöver du inte vara orolig om bussen börjar svaja.
Kom ihåg mobilen när du åker iväg så slipper du sitta i ovisshet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att du är välbehållen hemma efter den bussturen !!

Hoppas du haft sköna snöfria dagar i Uppsala.
Jag har också satt fröer: tomater ungefär 12 sorter.
Vallmo, rosenskära och underblomma har jag sått i krukor och satt ut i växthuset under en fiberduk.
Har inte gjort så förut utan testar om det det inte skulle funka när nu vårsolen börjar värma.
ha en bra kväll !