tisdag 31 mars 2009

Det spirar

I väntan på att det går att hålla skaplig temperatur i växthuset så har jag växterna i ett förråd bakom garaget. Med en liten fläkt så har det inte blivit minusgrader därute. Idag tittade jag lite närmare på en del växter och vad ser man??? Jo, det spirar lite varstans.
Vi börjar lite varligt med bilden ovanför, blåregnet som nu har en del knoppar. Visst ser ni dem?
Och när jag går vidare hittar jag vindruvan jag köpte i Skellefteå på Rydlinge, och den har spruckit ut med flera blad och nya grenar. Men jag måste nog kapa en del grenar för de ser döda ut. men jag väntar och ser...

Och vad händer här... fikonet exploderar just nu med små och större fikon. Det är fikon överallt. Jag tog en stickling av min förra fikonplanta eftersom den blev så jättestor. Och nu har jag försökt stamma upp den så att den inte ska ta så stor plats, och det verkar vara bra.



Änglatrumpeterna vill ut i solen nu, och de vill ha ny jord. Några har massor av blomknopp så det är bäst att komma ihåg att gödsla mera nu. En ser lite hängig ut men de andra verkar vilja hänga med ett år till.



Och så måste man ju ha lite rosenskäror och basilika. Som synes borde de skolas ut nu och jag har iallfall tagit in krukor som är färdiga att fyllas med jord. Så snart, snart... men då måste det gå att ställa in i växthuset för nu är förrådet fullt.



1 kommentar:

gittan sa...

härligt att det spirar och att det kommer fikon så här års var ju märkligt..nu kan det väl bara gå åt rätt håll..kanske nå´t litet bakslag..hoppas solen visar sig lite mera också..på torsdag är det Antikrundan från Karlskoga..
ha en bra kväll