onsdag 4 mars 2009

På vandring i Uppsala

Kommer man inomhus i Uppsala kan man hitta de mest fantastiska blad och blommor. Vi gick till Tropiska huset och både svettades och småfrös. Det var högt i tak så plantorna och träden kunde breda ut sig ordentligt.
Nu är vi inne i regnskogen och det är rejält fuktigt så bilden är dimmig. Bredvid Daniel ligger det 2 bananer, ca. 1 dm långa, så större än så blev de inte där. Eller så var det en sort med pyttebananer. Vi provsmakade aldrig.... jag vet ju hur Daniel blir när jag pratar om att stjäla något i ett växthus.


Det var också en orkideutställning i ett av rummen, men alla blommade naturligtvis inte. Men några gjorde så gott de kunde.


Det här vet jag inte vad det var för växt men den hade små geleaktiga "blommor" längs grenarna.


Sista delen var kaktusavdelningen, och där var det svalt och kargt. Men fantastiska växter kunde ändå växa där. Allt ifrån höga High Chaparallkaktusar till små grå levande stenar.



Blad i alla dess former, brokiga


stora, och


små blad med fina teckningar och färger.




Därefter utförde jag en del shopping... faktiskt mest fönstershopping för vem vill ha en massa påsar med sig på tåget hem? Hittade söta muffinsformar på Åhlens (på håll ser de faktiskt ut som en rosaprickig bh) som ska fyllas endera dagen. Maken har ingen estetisk ådra för han förstod inte vitsen med fina muffinsformar för de ska ju bara slängas sedan...
Tågresan hem blev väl egentligen bara vad man ska förvänta sig av SJ: min vagn fanns inte, sätt dig var du vill, att jag beställt plats spelar ju ingen roll när inte den platsen finns med, överkäck tågvärdinna som påstod att de hade sittplats till alla!, serveringsvagn som inte kom när de sagt det, mackorna som skulle förvaras i kyl, det stod på förpackningen, låg framme och var inte så fräscha,
men vad får man förvänta sig ... jag har ju bara betalat pengar för resan och de höll faktiskt tiden.
Resan från Östersund blev desto längre och mer händelserik, men det berättar jag senare.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Vilka häftiga blommor och blad det finns.

Anonym sa...

Jättesöta muffinsformar du hittat !
Det blir ju ändå roligare att ha kafferep !
Passar ju verkligen till Leilas alla söta bakverksmuffins !

Men de är väl dyra så de får användas med eftertanke... jag menar till maken får du då ta en vanlig sån där vit....om du förstår vad jag menar