tisdag 24 mars 2009

Första vildjästbrödet

Ikväll bakade jag ut vildjästdegen och så här såg den ut efter att ha jäst i kylskåpet under dagen. Den skulle vikas ihop några gånger men det missade jag, så den blev lite kompakt.

Här har jag delat den i 2 bitar som fick ligga 1 timme i väntan på ugnen. Jag gjorde några snitt i den och stoppade in den i 275 graders värme.

Medan vi väntade tog vi fram de sista bitarna av morotskakan och avnjöt den till en kopp kaffe.



Och så här såg de ut när de var klara. En härligt hård och knastrig skorpa med ett innehåll som var segt och gott. Men med ihopvikningar hade det varit håligare, men smaken är nog densamma. Fantastiskt ändå vad man kan få till av mjöl och vatten, och utan en massa tillsatser som bröd är fulla av nuförtiden.
Jag tar med det imorgon till fikat på jobbet... det är synd att skorpan blir mjuk.



2 kommentarer:

Anonym sa...

det ser jättefint ut så det ska jag absolut göra...köper aprikoser idag..tänk va bra

ha en bra dag !

Anonym sa...

Vildjästen är nu på G..men nu har jag hittat en surdeg som heter poolish och som är gjord på 5 g jäst, 3 dl kallt vatten och 5 dl vetemjöl special.
Ska röras ihop och stå 4 timmar i rumstemperatur.
Detta rec kommer ur Leilas tidning " Country living " nr 1 och det används i hennes baguetter med bla mörk choklad.
Låter väl smarrigt när man inte ska va så nyttig kanske.

kram gittan