lördag 28 februari 2009

Lördagsmiddag



Det här är Lasses potatiskaka som innehåller potatis, blomkål, riven ost, ägg och smält smör. Han la smeten i en form och ställde i ugnen i vattenbad. Där stod den 45 minuter men hade nog kunnat stå längre för den blev lite smetig i mitten. Imorgon ska han steka det som är kvar, så det blir som plättar.

Till potatisen lagade Lasse Apelsin- och kryddkyckling. Den var inbankad med apelsinskal (rivna sådana) och garam masala. Och efter bryning lades den i panna för bräsering, i vin, buljong, apelsinsaft och grädde. Kycklingen blir mycket bra när den får bräsera, saftig och god. Till det provade vi ett vitt vin, Conde Valdemar, som smakade alldeles utmärkt till maten.

I morse hittade jag en påse med vitlök-och basilikasmör i frysen. Det brukar jag göra iordning på hösten när jag har mycket basilika för att sedan använda i bröd. Så jag gjorde iordning en omgång Dinkelbröd och blandade i smöret (ca. 100 gr). Jag var mycket tveksam om det skulle höja sig, men det jäste bra och fick en bra höjd i ugnen. Nu hade jag inte i någon surdeg, för jag har inte gjort någon, men brödet blev gott iallafall.

När jag kommer från Uppsala måste jag så basilikafrön ....

Ikväll är sista deltävlingen i Melodifestivalen, vem är bäst?? Jag håller en krona på Sarah Dawn Finer för hon har en fin röst. Är det någon som sätter emot??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !
Det ska jag pröva och både potatiskaka och apelsinkyckling låter jättegott;
smaklig spis !

Anonym sa...

Lasse får gärna komma hem till mig och laga mat! Vilken kock du verkar ha där hemma!

I år tror jag faktiskt att jag ska sätta lite fröer. Hur snabba brukar Impecta vara med leveransen? De hade en massa spännande chilisorter som jag vill testa.