söndag 22 februari 2009

Brödrecept

Några frågade efter receptet på dinkelbrödet jag bakade häromdagen. Det är ett recept som fanns i Coop Mersmak 10/2008 och det är Martin J som delat med sig av det.

(Jag fick inte till länken här så jag skriver receptet här, men om ni söker på Mersmak på nätet hittar ni hela artikeln och några fler recept. Plus titta på Martins blogg som det finns länk till i högerspalten, Pain de Martin.

Deg 1
1 1/2 dl ljummet vatten
1 dl dinkel fullkorn
1 dl vetemjöl
10 g jäst

Rör ihop och låt stå i rumstemp. 6-8 timmar, kan alltså stå över natten.

Deg 2
20 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 msk ljus sirap
9 dl vetemjöl special
3 1/2 dl dinkelsikt
1 1/4 dl pumpakärnor (kan rostas men jag gör inte det)
3/4 dl sesamfrö (kan rostas)
25 g havssalt

jag tog också med 100 g surdeg

Blanda deg 1 med jäst, vatten, sirap, vetemjöl special och dinkelsikt. kör degblandningen i 8 min. på låg hastighet i en degblandare. Låt vila 5 min.

Häll i pumpakärnor,sesamfrön och salt och kör 3 min. till. Täck bunken med plastfolie och låt vila i ca. 1 timme.

Häll ut degen på mjölat bord, dela i 2 delar och, om det behövs, knåda försiktigt och forma till 2 bröd. Jag delar bara brödet och lägger i 2 mjölade jäskorgar. Lägg ett bakplåtspapper på en bricka eller plåt och strö på lite mjöl. Eller om du har en bakspade använder du förstås den. Läggb röden på det mjölade papperet. lägg en handduk ovanpå och låt jäsa i rumstemperatur ca. 1 timme. Jag gräddar ibland ett bröd i taget och då får det andra jäsa i kylen.

Värm ugnen till 275 grader. sätt en plåt( eller annan bunke) i botten av ugnen och en plåt i mitten. Snitta bröden med vass kniv eller rakblad och strö i pumpakärnor i snittet. Gör det här precis innan du sätter in bröden i ugnen annars säckar de ihop.

Låt papperet med bröden glida över från brickan till den övre heta plåten i mitten av ugnen. Lägg några isbitar, eller 1 dl vatten på den undre plåten och stäng luckan snabbt. Efter 5 minuter sänker du värmen till 225 grader. Efter ytterligare 5 minuter öppnar du ugnsluckan snabbt och luftar ut ånga. När du haft brödet ca 25 minuter i ugnen sticker du in en termometer i brödet. Det är klart vid en innertemperatur av 98 grader.

Ät och njut!

Inga kommentarer: