onsdag 11 februari 2009

Hundpromenad och stratifiering.

Idag var det kallt igen och jag väntade ganska länge innan jag gick ut med hundarna. Det var flera dagar sedan vi var ute på sjön så vi gick dit. Men det var massor av snö på väg ner och Max är nyryckt och fjunig, så han frös och skakade, stackarn. Jag bar honom till skoterspåret och det var han tacksam över, tror jag. Tjejerna är mer tåliga, de plumsar på i snön och djupdyker gärna.

Solen sken fint men tyvärr inte på vår sida av älven. Solen står fortfarande för lågt för att komma in på baksidan av huset också, det är synd för jag vill snart sitta ute i en snödriva och fika. Det är enklast att vara på baksidan för då kan hundarna vara ute med mig. På framsidan måste man kolla om det kommer bilar eller annat otyg.

Nu har jag äntligen kommit igång med mina fröpåsar. Jag fick ett gäng perennfröer från Trädgårdsamatörerna och de har legat och legat och legat. Men idag tog jag tag i det. Så här prydligt såg det ut när det var färdigt. Sedan åkte de ut på altan och så hivade jag lite snö på, egentligen behöver ju inte alla perennefröer stratifieras men det blev enklast att göra så här.


Vilka fröer är det då? Några nävor, vallmo, hostor, fingerört, salvia, trillium och några till.

Och alruna !!! den visste jag absolut inte om att jag beställt, men det var nog häxan i mig som ville ha den. Nu får de stå där några veckor så får vi se om de vaknar till när de kommer in igen.

Jag har också fått hem tomatfröer och selleripersilja men de sätter jag senare. Om det kommer någon vår hit...

Inga kommentarer: