onsdag 18 februari 2009

Snö och bakning

Igår blev jag sugen på att baka och letade fram Lena och Göstas bakbok. Där finns det ett muslibröd och eftersom jag hade lite musli som låg och skräpade så gjorde jag det. Men jag använde morotsjuice istället för vatten. Då blev det en härlig färg på det.

Idag har det snöat hela dagen och det är trist... så då blev det lite mera bakning.
Det här är ett av bröden precis innan jag hivade in det i ugnen. Jag gjorde ett dinkelbröd med pumpakärnor, receptet kommer från Martin J. Men jag tog i lite surdeg också och bröden jäste fint. Jag kunde bara grädda ett åt gången så det andra fick stå i kylen.


Och 2 fina limpor växte fram i ugnen, med bra höjd och inkråmet är luftigt, stora hål blev det, och smakrikt. Jag förstår inte varför det alltid blir så.... jag är nog en bagare som bakar på en höft och då blir det som det blir.


En laddning muffins blev det idag också eftersom jag hade fikagäster från Backe. De hade hunnit med många saker idag så de var både hungriga och fikasugna. Nu har de åkt hem och jag sitter och tittar på snöfallet ... ska man måsta ut och skotta ... eller ska man bara strunta i det?? Det töar ju bort i maj.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fina limpor; önskar de vore mina ! jag behöver baka surdegslimpor då de är snart slut och det är svårt tycka om annat.

Förstår att ni är så att säga less på snön fast nu när det är sportlov här så är det ju kul att den ligger kvar och inte regnar bort.
Men nu börjar jag längta till vår och värme och jag är så trött på alla mina vinterkläder så jag vet inte vad jag ska sätta på mig....

Jag har faktiskt åkt på längden två gånger och det var härliga spår i Nobelskogen.

Ha en bra kväll !