söndag 22 februari 2009

Dags att rensa i röran!

Pelargonerna har stått i förrådet i vinter och jag har väl egentligen inte brytt mig så mycket om dem. Nån skvätt vatten har de fått och ett 10tal har jag kastat bort. Så de har fått kämpa mot torka, bladlöss och allmän tristess.



Men i morse började jag rensa i röran. Och se här står ett gäng sticklingar som jag hoppas rotar sig. Moderplantorna klippte jag ned så får jag plantera om dem om några veckor. Som sagt har jag inte brytt mig om dem men nu när jag skulle klippa dem så såg jag dem framför mig full i blom. Och då var det genast mycket roligare att ta sticklingar på dem. Trots att jag vet att det är jobb med att plantera om och att de tar plats här på köksbänken, för växthuset är inte att tänka på än på en månad. Trots detta så är jag glad över mina sticklingar.

Det mesta i förrådet verkar ha klarat vintern bra, fuchsiorna ser ut att börja spritta, en änglatrumpet ser lite vissen ut men övriga är fina. New Zealand Christmas Treeplantorna ser fina ut och vinrankan har tjocka knoppar. Blåregnet verkar också leva trots att det ser risigt ut, men det är ju ett tag kvar innan ljuset kommr. Men de senaste veckorna kan man faktiskt se att det har blivit ljusare. Härligt!!

Inga kommentarer: