fredag 13 februari 2009

Tidig fredagmorgon

Igårkväll gjorde jag iordning en deg av vetesurdeg och ställde in i kylen.
3 stora limpor blev det och så här i efterhand skulle det kanske ha varit 4. Jag tyckte nog att degen var lite tung. Här står de i kylen och jäser...

Så imorse steg jag upp 6.30 för de hade jäst så mycket. Då var degen inte för tung då, mumlade jag. Hmm, det här blir nog toppenlimpor tänkte jag glatt, glad trots att jag var supertrött... så här tidigt har jag inte klivit upp på många veckor. Men vad gör man inte för ett gott bröd. Jag skar några skåror i brödet och hivade in det i ugnen och

ut kom det här... inte så upphetsande bröd tycker jag. Jag hade haft i lite dinkel men inte blev de så goda som det förra brödet. Men det duger kanske till att doppa i soppan ikväll.
Solen sken idag också och framemot 12.00 var det inte så kallt längre så jag tog hundarna på promenad. Detta trots att jag vet att 3 koppel blir lätt tilltrasslade. Men vi gick i skogen mest och vissa bitar är det inte så kul för man får pulsa i djupsnö. Nu börjar det iallafall bli skoterspår att gå på så det var väldigt skönt att komma ut. Det går jättebra att ha med Vilma, hon går bra i koppel och så springer hon fritt mycket bra också!
Just nu står muffinsplåten i ugnen, det är provbakning på gång. En av ingredienserna är
salt sill... ja godiset förstås. Rapport kommer senare.

4 kommentarer:

HWITA DRÖMMAR sa...

Hej på er! Va mycket snö! Vi har också snö i och för sig, men vi har precis ätit god middag här & firat Gittan, pappa grillade entrécôte ute och det var gott med grillat så här mitt i vintern:)

Så du har målat skåpet som stod på altanen vitt?? Det ser jag fram emot att få se på bild när du är klar! Tror det blir finfint!

Ps. Va stor Wilma har blivit! Ds.

Hälsningar
Maria, Gittan & Dag

Annika Christensen sa...

Jag glömde smöret ju.
Det kom jag på när jag gick med hundarna.
150g men en sån som du vet hur man gör.
jag hade visst lite bråttom men jag ville väl iallafall.
Rceptet kommer på bloggen så småningom.
Gott brödet ser ut.
Annika

Anonym sa...

Hoppas på provsmak av muffins på Onsdag.
Malin slickar sin mun.
/Katarina

Barbro sa...

Då bakar jag nya fräscha på onsdag för de är ju godast nybakade.